Hornbach rekent af met vrouwelijke stereotypen

Hornbach rekent in zijn nieuwe commercial af met stereotypen van de vrouw. Het lustobject, de shopping queen, het prinsesje en de vrouw die de zorgen draagt; in de video van de doe-het-zelfketen gaat de vrouw deze beelden letterlijk met een hamer te lijf.

Geen vrouwen achterstellen

Maarten Post, de marketingbaas van Hornbach, zegt in een interview voor het Tijdschrift voor Marketing over de commercial: ‘Karakter en daadkracht kan net zo goed van een vrouw zijn en het is zeker niet zo dat we vrouwen achter willen stellen. De identificatie met mannen ligt wel meer voor de hand, maar vrouwen kunnen die eigenschappen evengoed vertolken.’ 

Doe-het-zelf-enthousiasten

Op de site van Vance is te lezen dat het Hornbach gaat om ‘vrouwen te behandelen als doe-het-zelf-enthousiasten. Voor ons was dat ongelooflijk belangrijk, rauw en oprecht’, aldus Guido Heffels, creatief directeur bij Heimat. Of de video nu wel of niet een goed beeld geeft van een doe-het-zelf-mentaliteit, dat Hornbach het anders aanpakt is in ieder geval zeker. Bezwete hardwerkende mannen zijn er dan ook niet meer in terug te vinden. Bekijk de commercial hieronder.

Ook interessant voor jou: